Case study – Beginner – Yuna

Test je kleuren genetica kennis:

De vakantie is weer voorbij dus ik heb even tijd (of nouja ik neem even tijd) om een tweede casestudy te maken. Ook dit wordt een beginners case waarbij ik alles stapje voor stapje uitleg. En ook nu gebruik ik weer een eigen hond, simpelweg omdat ik die nu snel voor handen heb ik al 100% weet wat zij allemaal draagt en is.

Case: Yuna

Case 2: Jumping Juniper From Let’s Border

We gaan nu dus voor Yuna kijken welke genen zij heeft. Stap voor stap gaan we alle loci weer af en leg ik uit welke genen Yuna heeft en hoe ik dat weet. Yuna zelf is een blue merle teefje, zoals goed te zien is op de foto.

Wat weten we?

Er zijn bij Yuna al vrij veel van te voren:

Haar moeder: is zwart wit, draagt bruin en driekleur (bewezen drager door pups)
Haar vader: is blue merle en draagt driekleur (zijn moeder is driekleur)
Yuna zelf: is blue merle

Als je alleen deze gegevens zou hebben dan zou je kunnen zeggen dat er een kans is dat Yuna bruin en/of driekleur draagt. Maar aangezien Yuna al twee nestjes gehad heeft, weet ik al 100% dat zij van beide genen drager is. Zij heeft immers driekleur pups gehad en bruine pups. Ook weet ik dat de kleuren blauw, lilac, sable, brindle en ee-red niet voorkomen in haar (naaste) lijnen.

Yuna’s pups: Yuna heeft pups gehad in de kleuren: zwart wit, zwart wit tri, blue merle, blue merle tri, red merle tri

Dus wat weten we nu al? We weten dat Yuna blue merle is, drager is van bruin en driekleur en hoogstwaarschijnlijk geen dilute (blauw en lilac) draagt.

Welke genen heeft ze dan?

Als je niet meer weet welke locus wat is kun je deze pagina bij de hand houden met de genetica. Ik zal eerst vertellen welke genen bekend zijn (voor de mensen die wat verder zijn en alleen willen weten of ze het goed hebben):

EE – Kky– atat – Bb – DD – Mm – si ? – tt – ll

E locus:

Yuna is niet ee-red en heeft geen masker en is hoogstwaarschijnlijk geen drager van Australisch rood.

K locus:

Yuna heeft geen tan aftekeningen maar draagt wel driekleur. Ze heeft dan in elk geval 1 K gen omdat ze zelf geen tan heeft, maar ook 1  ky gen omdat ze het wel heeft door gegeven aan haar pups. Dus: Kky

A locus:

Yuna draagt driekleur, er vanuit gaande dat a niet (of haast niet) voorkomt bij border collies is ze atat.  Zadel laat ik weg omdat het niet zeker is dat dat echt een allel is dus we houden het hier op. Wildkleur (aw) komt ook haast niet voor bij border collies dus we kunnen er wel vanuit gaan dat ze alleen driekleur bij zich draagt.

B locus:

Yuna is zelf zwart (B) maar draagt bruin (b) dus: Bb

D locus:

In Yuna haar (naaste) lijnen zit geen blauw of lilac (ook niet in combinatie met merle) dus de kans dat zij dit draagt is erg klein.

M locus:

Merle is dominant (M) en Yuna is een merle. Dus zij is Mm.

S locus:

De s locus zorgt voor het witte patroon. Yuna heeft ietsje meer wit (op haar voorhand) dan ideaal zou zijn maar ze is nog steeds een Irish Spotted. Dat is dominant over piebald en extreem wit. Ze heeft dus in elk geval 1 si gen. Ze kan drager zijn van piebald, ik durf het niet uit te sluiten omdat ze een vrij wit nichtje heeft en houdt het tweede gen op de S locus dus open. We krijgen dan: s?

T locus:

De T locus zorgt voor “sproeten”, mottled dus. Ook wel ticking genoemd. Yuna is dat niet. Er wordt vanuit gegaan dat mottled dominant is dus dan is ze tt.

L locus:

Als laatste doen we de L locus. Die staat voor de lengte van de vacht. Yuna is langharig en dat is recessief dus: ll

Dan kom je uiteindelijk uit op:

EE – Kky– atat – Bb – DD – Mm – si ? – tt – ll

Leave a Reply

